Administratie bewaarplicht. En hoe zit dat met pakbonnen?

Administratie bewaarplicht. En hoe zit dat met pakbonnen?

Administratie bewaarplicht

Administratie bewaarplicht. Het is voor elke ondernemer wel bekend dat de wettelijke bewaarplicht voor zijn of haar administratie 7 jaar is. Het is de zogenoemde fiscale bewaarplicht die de Belastingsdienst hanteert. Ze streven naar zo min mogelijk administratieve lasten op de schouders van ZZP’ers en MKB’ers te leggen. Hoe lang de administratie bewaard moet worden hangt soms dan ook af van het belang dat zij hebben met verschillende gegevens. De Belastingdienst ziet basisgegevens als volgt:

    • In- en verkoopadministratie
    • Voorraadadministratie
    • Grootboek
    • Loonadministratie
    • Debiteuren- en crediteurenadministratie

    Deze basisgegevens moeten 7 jaar worden bewaard. Na dit termijn zullen ze hier niet meer om vragen. Vanwege het herzieningstermijn van de voorbelastingsaftrek voor onroerende zaken (bedrijfspanden etc.), moet je de gegevens van onroerende zaken 10 jaar bewaren.

Hoe zit dat met pakbonnen?

Op een pakbon staat de omschrijving van de inhoud van producten of goederen die worden afgeleverd. Het bevat informatie over de afzender en de aanwezige producten of materialen. De leveringsbon of pakbon, bevat dus meer dan alleen een orderlijst. Je zult wellicht denken dat je een pakbon niet hoeft te bewaren, omdat de order ook al op de factuur staat vermeld. Het tegendeel is waar. Pakbonnen vallen onder de basisgegevens en zijn een ondersteuning van de bedrijfsadministratie. Facturatie software zoals Facturatie Office zijn handige tools om alle administratie (en dus ook pakbonnen) op een plek te organiseren. Je kunt makkelijk een pakbon maken, tevens ontvangen pakbonnen bewaren, super handig!

Bekijk hieronder de introductievideo over pakbonnen maken met Facturatie Office:

parallax background

Facturatie Office Blog

Nieuws en tips van de alles-in-een facturatie en boekhouding software